Grundlaget for en aftale om en europæisk norm findes helt tilbage i 1977 i en redegørelse som DBC-D (Dampf Bahn Club-Deutschland) udarbejdede og endelig kunne udsende som normblade i marts 1991, og nu med sit navn NEDG 310.
Senere daler interessen for DBC-D. De mange tyske “dampklubber” behøver ikke en overordnet instans, så der bliver stille om normerne indtil tidsskriftet GARTENBAHNEN tager emnet op igen, senest i nr.3 år 2000.
De engelske SM&EE standarder for modelhjul blev bragt i MODEL ENGINEER i maj 1976 og er siden genoptrykt uændret mange gange, for eksempel i ME, april 1992.
Inden normerne for de større modeller dukker op, har man klaret sig udmærket uden, netop fordi det drejer sig om modeller af jernbanemateriel, og banen var simpel. Når modellerne bliver så store, at man hellere må lægge skinnerne ned på jorden og der skal være sporskifter og måske et spor for flere skalastørrelser, – ja så er det nødvendigt med normer. Men normer er en slags trosbekendelser og nu er det svært at blive enige om en universel norm selvom det reelt kun er små forskelle der findes. Heldigvis kan begge hjulnormer bruges på de fleste bestående baneanlæg.
SM&EE normtallene omfatter ikke Spor 6M, men for henholdsvis Spor 5 og for Spor 7 angives nogle bearbejdningsmål, som er velegnede til normalsporede lokomotivhjul (ikke til vognbogier til tung passagerkørsel).
NEDG 310 er ophav til de fremhævede betegnelser for modelsporene. Normen angiver største eller mindste mål som normtal, men mister herved sammenhængen og må indføre en beregningsmetode som ikke er let at gennemskue (i internetudgaven af normen omtales formlen ikke), og normtallene for Spor 6M er faktisk ubrugelige! Disse tal er ukritisk overført fra 1977 udgaven og gengiver en anden opfattelse af hjulprofilets opmåling end den de øvrige tal i normen bygger på (sådan kan en aldrig anerkendt norm “NEM 320” overleve). Der kan ikke være mange, der ser i modelnormer for at bygge 1:10 modeller, så havde de brokket sig.
Med henvisningen til internetudgaven af NEDG 310 og gengivelsen i GARTENBAHNEN, nu senere også oversat til dansk i KLUBNYT nr. 105, november 2003, er der ingen grund til at gentage tallene i NEDG.